supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Lördag?

Publicerad 2015-02-07 19:03:12 i Allmänt,

 
"Undrar hur min Foo Fighters låt skulle låta i jazzrockig tappning?"
"Fan - var det en spindel som sprang över örat på mig?!"
"Madrassen är hård"
"Undrar vad klockan är?.."
"Vi måste bara få in fler sponsorer!"
"Jag längtar så det värker i mig till vecka nio då jag får åka till Frötuna Gård en vecka!"
 
Ungefär så där lät det i mitt huvud i natt när jag inte kunde sova. Maken kom och la sig vid 01-snåret och somnade på en gång. Först lät han så där mysigt, sedan blev det inte så mysigt längre. När han hade försvunnit ännu djupare ner i sömnhimlen började kroppen rycka. Inga små ryck utan nugungarvihelasängen-ryckningar! Vid 02-tiden gav jag upp och tog två kuddar och ett täcke och gick ner i 15-åringens rum i källaren, det som inte blivit städat på jag vet inte huuuur många veckor bara för att jag vägrar och tonåringen uppenbarligen inte bryr sig. Jag sov ungefär en timme i taget men det gav inte mycket vila. Klockan 07 gav jag upp och gick tillbaka till min säng. Maken låg helt stilla och sömnen kom. Klockan nio ringde väckaren och det var bara att kliva upp och göra sig klar för dotterns ridning. Lite fika och sju rondeller senare var vi framme.
 
Hon fick en liten busig sak som tydligen behövde en stark ryttare. Efter lektionen var hon både stolt och förbannad och hade ont i alla magmuskler. Hon är duktig. Mamma stolt. Nu har jag lämnat henne hos ett gäng fnittrande tjejer där det är 13-årsfirande med övernattning.
 
Det är en bra dag trots snor fulla min hjärna och ingen ork. Det blir säng, frukt och film ikväll så är det förhoppningsvis en ny och piggare dag i morgon.

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2015-02-08 01:01:43

Hej supermorsan Jeanette! Jag är 24 år och min egen supermorsa (51 år) har nyligen diagnosticerats med HER2 bröstcancer. Jag är vettskrämd, inte minst för att min lillasyster är väldigt liten, knappt 10 år gammal. Jag vill bara säga att jag hejar på dig och alla andra supermorsor. Stora kramar

Svar: Hej! Tack vare duktiga forskare och läkare som lär sig mer och mer om den här jäkla skitsjukdomen så är HER2 tack och lov inte samma orosmoln som det var för bara tio år sedan. Min läkare säger att man kommit fram till revolutionerande bra metoder de här sista åren som gör att en HER2-positiv tumör är lika behandlingsbar och med samma goda resultat som en "vanlig" hormonkänslig tumör. Rädslan är ständigt närvarande och svår att lära sig att hantera, men många blir friska! Majoriteten! Styrkekramar till dig och din familj! Supermorsor är sega och ger sällan upp ;)
Jeanette

Postat av: Kerstin L

Publicerad 2015-02-09 19:31:12

Hej Jeanette!
Tack för att du finns! Jag har gått igenom alla behandlingar och önskar att jag hade modet att dela upplevelserna som du gör. Jag skrev och tecknade varje dag men i ett block som ingen läst...

Kram!

Svar: Hej Kerstin! Tack för dina fina ord. Alla sätt är bra för att ta sig igenom det vi gjort. Tänkte länge innan jag valde att skriva offentligt. Under förra omgången (2011) så skrev jag bara för mig själv. Hoppas du mår bra i den tidiga vårvintern. Kram tillbaka!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela