supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Tonårsfinnar

Publicerad 2015-04-09 20:40:00 i Allmänt,

 Foto: Anna Forsgren (träd på Nya Zeeland - jag bara tog dem! Tack!)
 
Egentligen vill jag säga "satansjävlaskitpiller", men istället säger jag att "lite tonårsfinnar fulla panna, näsa och haka är väl ingenting att gnälla över om hormondödartabletterna jag ska äta i fem år kan hålla cancern borta i all evighet". Men ändå. Hur. Ser. Jag. Ut. Egentligen? Jiises. Jag har aldrig varit en person som har sminkat mig speciellt mycket och jag visste inte ens vad "foundation" var förrän för ett par år sedan. Nu är det en av mina käraste ägodelar. 
 
Vad härligt det är ändå att vara så problemfri just nu att jag har energi över till att reta mig på hur jag ser ut! När jag knaprade kortison- och morfintabletter för glatta livet för att orka med biverkningarna från cellgiftsbehandlingarna så klagade jag mindre än vad jag gör nu. På allt. Psyket är fantastiskt ändå. Det ser till att man samlar kraft till det som är viktigast för stunden och sållar bort allt löjligt brus som annars skulle riskera att stjäla nödvändig energi. Skulle önska att man kunde behålla lite mer av den klokskapen som frisk. Nu halkas det ner i gnällträsket med jämna mellanrum och ska man vara riktigt ärlig så är det ju inte speciellt konstruktivt alls. Inte det minsta. Det är till och med tråkigt att lyssna på sig själv när man gnäller. Eftersom de allra flesta gör det så måste det ju ändå fylla någon slags funktion som innebär att ett fullständigt vardagskaos skulle utbryta om folk inte vardagsgnällde. Antalet mord och bilolyckor skulle skjuta i taket och alkohol- och drogrelaterade skador skulle öka lavinartat. 
 
Gnälla mindre och njuta mer vore väl en bra grej att lova sig själv och sedan leva efter. Livet är ju trots allt, för det mesta, ganska bra om man stannar upp och kollar in de små sakerna i vardagen. En kollega som stryker en över armen och ler. Ett barn som står och dansar okontrollerat till gatumusikanten. En gammal dam som ger den gamla tiggarkvinnan en tia. En oväntad kram.
 
Listan kan göras lång.
 

Kommentarer

Postat av: kristina Söderköping

Publicerad 2015-04-09 21:00:26

Det stämmer. Men ibland måste man få gnälla på sjukdomen. Men det lilla glädje och tacksamhet är skönt att tänka på. Mindfulness.ha gott.

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-09 22:17:48

Man ska ta till vara dagen för våra liv kan förändras väldigt fort, det kommer alltid en ny dag med nya utmaningar,men lite kan vi svenskar väl få gnälla tycker jag,nu är våren här så allt känns lite lättare, ha en trevlig Helg, ( jag hoppas att det blir sol i helgen).

Svar: Detsamma! Ha en skön helg :)
Jeanette

Postat av: Gugge

Publicerad 2015-04-10 17:28:24

Åhhh, i know the feeling!! jag har, trots inga "meduciner" fortfarande tonårsacne på ansikte och hals av och till. just nu en "tillperiod". och då man har dessa perioder, så sjunker självförtroendet och man vill inte att någon ska titta på en.. Jo, och så tänker jag, I-landsproblem.. och då känns det lite bättre:-)
Kram på dig & Trevlig helg!

Svar: "Det är insidan som räknas"..........BAAH! Ppppfft....tänker man när man har sina ful-dagar trots att JA - det är ett smärre I-landsproblem. Kärlek till dig ;)
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela