supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

"Antihormon"behandling - biverkningar?

Publicerad 2014-12-19 19:32:00 i Allmänt,

Har ju glömt berätta att jag påbörjade antihormonbehandling för åtta dagar sedan. Mitt läkemedel heter Exemestan och tillhör en grupp mediciner som minskar kroppens förmåga att bilda kvinnliga könshormoner, östrogener. Minskning av östrogenhalterna i kroppen är ett sätt att behandla hormonberoende bröstcancer, och eftersom jag har både hormonberoende OCH her2-bröstcancer så har jag lyckan att få smaska i mig de här pillerna i fem år från och med nu. Låt oss då titta på vilka eventuella biverkningar jag kan komma att råka ut för. Vi ska då minnas år 2012 då jag åt liknande mediciner och fick i stort sett ALLA biverkningar som fanns angivna i FASS. Min läkare rekommenderade då att jag skulle sluta med medicinerna efter cirka ett år eftersom jag inte blev speciellt uppåt av dem... Vad säger då FASS denna gång om möjliga biverkningar:

Mycket vanliga (kan förekomma hos fler än 1 av 10 användare):

  • sömnsvårigheter (check)

  • huvudvärk

  • värmevallningar

  • illamående

  • ökade svettningar

  • muskel- och ledvärk (inklusive artros, ryggvärk och inflammation och stelhet i lederna).

  • trötthet (check)

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare):

  • aptitlöshet

  • depression (inte depression men nedstämdhet)

  • yrsel, karpaltunnelsyndrom (en kombination av stickningar och domningar och smärta i hela handen utom lillfingret), stickningar (parestesi) Observera "utom i lillfingret" Hahahahahaa!

  • buksmärta, kräkningar, förstoppning, matsmältningsproblem, diarré

  • hudutslag, håravfall, nässelutslag (urtikaria), klåda

  • förtunning av skelettet vilket försvagar dess styrka (benskörhet) som ibland kan leda till frakturer (brott eller sprickor)

  • smärta, svullna händer och fötter (check - svullna fingrar)

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):

  • överkänslighet

  • trötthet

  • akut generaliserad exantematös pustulos (hudutslag som kännetecknas av varfyllda blåsor och kan åtföljas av feber) Kuuuul! Myyysigt! Neeej tack!

  • muskelsvaghet

Leverinflammation (hepatit) kan förekomma. Symtomen omfattar en känsla att må allmänt dåligt, illamående, gulsot (gulfärgning av hud och ögon), klåda, högersidig magsmärta och aptitlöshet. Kontakta läkare omgående om du tror att du har något av dessa symtom.

---------

Jamen dåså! Vad sugen man blir på att stoppa i sig de här skojiga tabletterna i fem år! Kul om det där med "håravfall" skulle bli sant nu när man äntligen fått någon slags kalufs på huvudet igen. Man kan väl hoppas att håret under armarna och på benen lossnar men att resten sitter kvar.

Då vet ni läget. 

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-19 19:46:08

är det inte enklare att räkna upp dom biverkningar man inte får,av sin medicin kämpa på jag brukar läsa din blogg,du är en stark person som fixar detta,God jul

Svar: Tack! Jag försöker se det "lustiga" i att biverkningarna man kan få av de mediciner man behöver ta för att fortsätta vara frisk, ibland kan kännas lika skrämmande som den ursprungliga sjukdomen man försöker fightas mot. God Jul till dig också!
Jeanette

Postat av: Anne-lie

Publicerad 2014-12-20 15:49:56

Hej vännen! Nu har jag läst ikapp mig på din blogg.Jag kan bara gissa hur det att lära sig "leva normalt" igen , och alla tankar som kommer. Det måste nog få ta tid, vi är alla olika hur man reagerar och du känner dig själv bäst, vad du behöver. Jag håller tummarna att du ska slippa biverkningar av nya medicinen. Tycker att det räcker nu för dig. Hoppas att ni får en lugn och skön jul helg. Puss å kram A

Svar: Jo nu får det räcka. Nästa år ska bli ett händelselöst och enformigt år utan överraskningar - det har jag bestämt :)
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela