supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

En vacker ballong

Publicerad 2016-09-27 21:57:00 i Allmänt,

Hon satte sig i en av besöksstolarna inne på mitt kontor, släppte ner axlarna, suckade och frågade sedan; ”Jeanette - brukar du fira när du fått ett positivt besked efter en återkontroll?” Jag tittade på henne och tänkte att det var första gången jag fått den frågan – härligt! ”....själv kunde jag inte ens bli lite sprudlande glad när läkaren gav mig besked om att jag var frisk, utan jag kände mig mer som en ballong som tappade luften.” Jag fortsatte titta på henne och insåg att jag känner exakt likadant som hon beskrev det. ”…..så jag brukade titta på omgivningen när jag berättade att återkontrollen visade att jag fortfarande var frisk, bara för att se hur jag kanske borde reagera. Så glad som omgivningen blev skulle jag också vilja känna mig – inte bara som en tom ballong”, fortsatte hon.

När jag till slut svarade på hennes fråga – att jag inte heller får någon känsla av ”firande” när beskedet äntligen kommer – att ingen cancersatan är tillbaka i kroppen – så sken hon upp! ”Så du känner likadant alltså!?” frågade och konstaterade hon på samma gång.

Där satt hon i stolen och log stilla. Jag stod vid mitt skrivbord. Fler ord behövdes inte. Vi förstod varandra. Såsom man gör när man varit där vi varit.

Tisdag förra veckan tog jag blodprover. I fredags gjorde jag mammografi. I måndags morse träffade jag min onkologläkare. Då hade jag blivit lovad att få besked om vad mammografin visade. Jag fick inget besked. Jag fick istället vänta till idag kl. 14.35. Visst - det var bara drygt 28 timmar senare än utlovat. Inget att uppröra sig över….

Min mammografi var ”u.a” – som min stressade läkare uttryckte sig när han ringde till mig på väg in i flygbussen. Det betyder ”utan anmärkning” och är något bra.

Idag är det den 27 september 2016 och jag är frisk! Ballongen är tom på luft.

Kommentarer

Postat av: Siv

Publicerad 2016-10-25 18:38:24

Det är precis så det är för mig också. Borde vara glad när läkaren inte hittat något konstigt men känner bara en stor tomhet och vill inte vara med om det här, men det går ju inte att kliva av det här tåget. Det går inte göra mammografi på mig för det finns inga bröst kvar utan hon känner med händerna. Känns hyfsat tryggt ändå. Ta en dag i taget... Kramar/Siv

Postat av: Siv Nyh

Publicerad 2017-01-06 19:26:50

Hej.
Saknar dina anteckningar här. Är i samma sits men ungefär ett halvår efter dig och har tagit bort båda brösten och känner mig stympad. Kram till dig/Siv

Svar: Jag har funderat på att prata med en kurator på onkologen om de känslor som kommer upp i vardagen. Är så otroligt trött på att inte ta mig vidare mentalt längre än vad jag faktiskt gjort. Sköt om dig! Hoppas du tar små steg framåt och kan njuta av vardagen! Kram.
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela