supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Rosfeber

Publicerad 2016-08-17 00:39:00 i Allmänt,

 
Dottern har fått mig motiverad att vara ute och promenera och bästa kompisen ska släpa med mig på yoga. Måste verkligen röra på mig. Att gå från jobbet till soffan är - inte - kul! Jag tror att hela familjen börjar vara sugen på rutiner. Till och med tonåringen satt i soffan ikväll och sa att hon var uttråkad och att rutiner kanske inte skulle vara så dumt! Tycker att min generella ork är ganska bra just nu. Det är väl mest hormontabletterna som hindrar en från att vara den glimrande, sprudlande människan man annars skulle blomma ut i ;)
 
Fick ett samtal från min sjukgymnast idag. Jag hade mejlat henne under sommaren då armen med lymfödemet fick ett otrevligt spatt. Vaknade en morgon vid 04.30-tiden av att armen värkte så att jag ville rycka loss den. Den var dessutom nästan dubbelt så stor, varm och rödflammig. Såg ut som en brännskada. Jag trodde att jag hade fått en inflammation i armen för att jag hade suttit i drag, men det var tydligen något som heter Rosfeber. Får man det ska man åka till sjukhuset och få penicillin på en gång. Jag körde voltaren gel och tabletter, kylsalva och Aloe Vera...Kanske inte var så bra, men armen såg ut som vanligt igen efter 1,5 vecka.
 
Jag lovade sjukgymnasten att jag inte skulle leka "kan själv" nästa gång det händer. Det är tydligen ganska vanligt att kvinnnor med lymfödem råkar ut för rosfeber. Googla inte på bilder av hur det ser ut........Så här i efterhand kan jag tycka att det är bra att personalen inom vården inte berättar allt man kan råka ut för under och efter behandling. För min egen del tror jag inte att jag hade orkat ta in informationen. Vissa saker vet jag att jag har fått berättat för mig tidigare, men det har jag stoppat bort i någon bra låda eftersom det inte känts aktuellt just då.
 
Man gör det man måste när det krävs av en. En bit i taget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela