supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Lobotomi?

Publicerad 2015-06-09 18:33:00 i Allmänt,

Det blev en dag utan regn.....ännu så länge. Jag har sprungit fram och tillbaka mellan uppdrag idag för att hinna med allt som behöver göras. Ställde till och med in rehabsamtalet jag skulle ha haft - för min egen skull - med en kille från personal och min chef, för att jag skulle hinna med "allt det där viktiga som måste göras". Jag hörde personalkillen ifrågasätta mitt omdöme utan att han behövde säga någonting, så jag tröstade honom(?) med att jag går på semester om åtta dagar, "så det är lugnt".... Två av de dagarna är halvdagar - i morgon för att dottern går ut sexan och på fredag för att jag vill. Måndag är en "kompdag" för att jag jobbade timmar under min sjukskrivning och för att jag ändå ska vara på lasarettet hela dagen för läkarbesök - en massa väntan - och behandling. Tisdag är en personaldag där jag bjuder hem min arbetsgrupp på lunch och bara chillar. Blir mysigt att rå om dem innan ledigheten.
 
Jag har tänkt på metastaser och annat helvete idag också. Troligen för att jag har sovit som en skrutt inatt och vaknat 300 gånger. En inte så utvilad jag är en ännu nojjigare jag. En kompis var på återkontroll idag och berättade att hon fick en rejäl panikattack i samband med det. Förstår henne. Det här med att ha haft cancer är fan inte roligt. Man blir helt störd! På väg hem från jobbet träffade jag en kollega som gått igenom liknande behandling som jag. Hon hade fortfarande känningar under fötterna efter cellgifterna och inga ögonbryn på plats. 
 
Både maken och dottern är sjuka så när jag kom hem var det bara att sätta sig i bilen och åka till affären för att handla mat. Tankmätaren skrek "tom" så jag insåg att det var projekt nummer två som behövde göras. På väg till affären kom jag på att det kanske vore trevligt om ungen fick lite skolavslutningsfika i morgon. Orkar inte baka, så det fick bli ICAbullar, ICAkakor och ICAkladdkaka. Perfekt. Måste köpa jordgubbar också. När jag handlat och tankat kom jag på att jag glömt köpa jordgubbar. Skiiit! Orkade inte vända tillbaka så jag satt där i bilen och lät tårarna rulla nedför kunderna medan jag försökte skapa lite logik i min hjärna. "Sitt inte och gråt över bortglömda jordgubbar - du kan köpa dem i morgon!". Finncrisp hade jag också glömt, även om det var det sista dottern önskade innan jag klev utanför dörren.
 
Önskar att jag kunde komma på hur man lägger cancern bakom sig och bara släpper oron för återfall utan att behöva böna och be om en lobotomi. Jag lyckas i perioder, och det är väl tur det, annars skulle det vara svårt att andas.
 
Vill fortfarande inte prata.

Kommentarer

Postat av: Kicki

Publicerad 2015-06-09 19:23:27

Åh, älskade vän, kanske vore det nåt bra med att försöka beskriva och sätta ord på många tankar tillsammans med en utomstående professionell medmänniska, som kan det här med känslor, tankar och beteende....? Och som kan ge lite annan feedback......? Bara en tanke, du gör ju ändå det du som är bäst för dig, och du gör det bra, kram kram❤️

Svar: Vi får se. Jag vet ju trots allt varför jag har ångest och det är ju för att jag tyvärr har haft cancer.........två gånger.......och inte kan garanteras att det aldrig kommer tillbaka. Detta faktum går ju inte "prata bort" tyvärr utan bara försöka lära sig leva med på ett så lite energikrävande sätt som möjligt. Tack för omtanken Kicki! Kram tillbaka.
Jeanette

Postat av: Camilla Paleologou

Publicerad 2015-06-10 10:45:34

Fina du <3 Vad jag känner igen mig i dina ord...exakt så är det. Jävla skit! Den där röran i huvudet med ALLT man SKA göra plus röran av alla tankar är svår hantera vissa dagar! För att inte snacka om allt man glömmer! Suck

Har haft funderingar om man skulle gå och prata med någon men kommer hela tiden fram till att nej jag vet varför jag mår skit i huvudet ibland och jag är så glad att jag kan prata med någon som gått igenom samma som jag istället, det hjälper nog mig mer.
Så TACK för att du skrev till mig! <3

Sen är min man fantastisk att prata med, när man väl känner för att prata med honom ;) haha

Sa till honom häromdagen att jag har konstant ont i kroppen VARJE dag som biverkning på antihormonbehandlingen....så sa han men det säger du aldrig! Nej det är inte lönt för jag vet att jag måste leva med detta och det gör jag gladeligen bara jag får leva! Men man ska inte sticka under stolen med att det är jobbigt att leva med smärta OCH tankar och oro och man får försöka acceptera att vissa dagar funkar det inte så bra sen ibland har man dagar då allt bara funkar och man inte tänker en jobbig tanke alls och bara är. Som du säger TUR är väl det för annars hade man blivit (ännu mer) knäpp!

STOR STYRKEKRAM från mig <3





Svar: Jag är så glad att vi fått kontakt med varandra! Det jag spontant känner är att de få gånger jag VILL prata så måste det vara med någon som orkar förstå och kanske bara "hummar" på rätt ställe! Jag har inget behov av att sitta och "bearbeta traumat av att ha upplevt cancer" med någon, vecka in och vecka ut, som inte varit där eftersom jag (som du säger) redan vet varför jag mår skit i huvudet. Största kramen tillbaka.
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela