supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

God Jul 2014

Publicerad 2014-12-24 21:51:00 i Allmänt,

Att vara en fegis när det kommer till att åka bil är jobbigare än vad många kan föreställa sig. Det finns ingen logisk förklaring till varför den förlamande känslan av skräck tar besittning av hela min kropp och psyke när vädret är en bråkdel annat än perfekt. Jag har inte varit med om någon olycka eller sett någon på nära håll. Ändå händer det, varje gång jag ska åka bil när himlen inte är helt klar och solen skiner - jag blir livrädd. Igår fick jag hjälp av 1,5 glas rött vin. Det hjälpte litegrann, men de tre milen i bilen där himlen var mörk och producerade en massa snöflingor var ändå inte en trevlig del av resan. Efter tre mil slutade det snöa och det var bara mörkt. Det går bättre. När vi äntligen var hemma kom tröttheten. Jag kunde inte hålla uppe ögonen utan wobblade upp till sängen och la mig platt på rygg, tittade i taket och kände tårarna bränna under ögonlocken. Jämfört med det jag har varit med om i år borde en bilresa i lätt snöfall med en trygg och lugn bilförare vara rena barnleken!
 
Barnen fick julklappar hos mina föräldrar igår och har fått ytterligare en hög idag. De är nöjda, mätta och trötta - precis som det ska vara efter en skön jul. I morgon ska de till sina andra föräldrar för ännu ett julfirande och maken och jag ska passa på att faktiskt ta oss ut ur huset till en öppen pub. Efter jag börjat jobba har det varit mycket hemmasittande eftersom batterierna tagit slut tidig eftermiddag. Nu är det långledigt fram till den femte januari. Då börjar jag jobba halvtid och det känns både kul och utmanande. 
 
Såren från strålningen är läkta och konditionen är tillbaka. Jag känner av en viss nedstämdhet av antihormontabletterna men det tänker jag ignorera. Jag SKA inte må lika dåligt av dem den här gången som jag gjorde 2012. Håret som kommer tillbaka är både grått och svart. Har inte bestämt mig för om jag ska bejaka de grå stråna eller om jag ska ta till färgburken. Just nu är jag bara glad över att ha hår på huvudet - det kunde ha varit julgransgrönt! Jag mår bra.
 
God Jul och mycket snart ett gott NYTT år!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-25 20:57:25

God fortsättning på helgen,det är viktigt att vi människor tar till vara våra liv.Varje dag är en ny utmaning att kunna göra nåt bra för sej själv eller sin familj, sjukdomar är till för att besegras,

Svar: Jag håller med dig. Det är viktigt att ta tillvara på livet eftersom man aldrig vet vad som kommer att hända. "Varje dag är en utmaning" säger du. Det är så sant. Hur hittar man styrka att fokusera på det som EGENTLIGEN är viktigt?
Jeanette

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-26 20:11:36

Hur hittar man styrkan att fokusera på det som egentligen är viktigt? Det är en svår fråga att hitta ett svart på tycker jag,det som var viktigt för mej för ca; 10 år sedan är inte lika viktigt nu,jag försöker vara lyhörd för min familj att dom ska ha det bra,jag försöker följa galen skaparnas råd att det ska va gött att leva spring inte runt o vela,men ibland så ser jag det mörka molnet på Himmelen som jag brukar be dra åt H.l.V.

Svar: Ja, det är svårt men viktigt att påminna sig om varje dag. Vi är inte mer än människor så det är klart att man faller ner i gropen ibland och "glömmer bort" att ha det bra. För det mesta så är ju livet ändå fantastiskt! Gott Nytt År!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela