supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Vilodag....

Publicerad 2017-01-15 23:05:16 i Allmänt,

 
Har lagat muffins och lunch till tonåringen idag. Hon har svårt att få i sig något innan skolan och det påverkar så klart hennes ork. Till lunch är hon oftast inte imponerad av den vegetariska mat som serveras på skolan, så jag har fått veta att det blir en "power-bar" som inhandlas i kafeterian istället för mat. Det säger vi nu för tiden nej till - därav matlagning på söndagarna som fryses ner i portioner för veckans alla skoldagar. Det finns nu också matiga muffins i frysen att ta med sig i en påse när frukostförmågan vaknat vid niotiden. Allt för att undanröja varje skäl till att bli trött och måsta gå hem innan skoldagen är över.
 
Hon har haft några skit-år min tjej. En mamma som får cancer med jämna mellanrum, en biologisk pappa som inte alltid briljerar (vi separerade när hon var två år) och sedan puberteten på det. Det går bättre och bättre för henne, min fina tjej. Idag följde till och med hon och bästa kompisen med på yoga. Prova nya saker = toppen! Hon är trött ikväll. Tröttare än trött.
 
Min knasiga lymfödemarm är lite större nu än den var för ett halvår sedan. Skit. Jag använder kompressionsstrumpan hela dagarna och har även börjat använda handske. Min sjukgymnast säger att svullnaden kan variera över tid utan att man egentligen kan ange varför. Armen har inte ökat i omfång totalt så mycket att jag behöver oroa mig säger hon. På vissa partier har armen blivit mindre. Måste nog bli bättre på att göra de där övningarna man fick efter att ödemet konstaterades. 50% av dem som tar bort lymfkörtlar i armhålan drabbas. Femtio procent....hade hellre vunnit en bil eller en semesterresa. Men det är klart - då är väl oddsen max 0,3% eller så.
 
Imorgon är det måndag igen. Skulle behövt en dag till med mysbyxor och ingen tid att passa...
 
God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela