supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Tjugohundrasjutton

Publicerad 2017-01-08 23:16:28 i Allmänt,

 
Det roligaste jag gör nuförtiden är faktiskt att störa min tonåring. Jag går ner till hennes rum - väntar artigt på "kom in!" och går sedan med ett stort leende emot henne. Oftast ligger hon i sin stora säng och chattar med kompisar eller spelar TV-spel. "Läget?", frågar jag. "Bra", svarar hon utan att ta blicken från telefonen/TV-spelet. "Bra!", svarar jag och börjar gå mot henne säng. "SÄTT DIG INTE NER MAMMA - JAG VILL INTE HA NÅGON KONVERSATIOOOOON!". Naturligtvis kan jag inte låta bli att sätta mig ner :) "Meeen ååååååååh", stönar hon och lägger ner huvudet bland kuddarna. Det är lika roligt varje gång! Oftast lyckas jag få ur henne några meningar och kanske också ett skratt innan hon med bedjande ögon säger "mamma jag älskar dig, men nu måste du faktiskt gå!". Det är klart att hon ska få vara ifred <3 
 
Mitt andra nöje är att jag börjat med Iyengar yoga. Det är en ganska fysisk form av yoga men själen får sitt på samma gång. Jag känner mig alltid lycklig när jag kommer ut ur lokalen efter ett pass. Vår tränare är ingen som pratar med blid röst och gör liknelser med blommor eller vattenfall utan det är med bestämd ton hon guidar oss att göra vårt bästa. Vi är tydligen många som "är halta och lytta" som tränar hos henne och hon är helt suverän på att anpassa efter vad vi alla klarar av och inte. Det är som att helt och fullt överlämna kontrollen till någon man fullständigt litar på. Otroligt skönt! En gång sa hon till mig att "du är inte så van att någon talar om för dig vad du ska göra, va!?". Helt rätt. Väldigt nyttigt!
 
Jag tycker att min balans har blivit bättre under den här terminen. Eftersom jag har nervskador i sex av tio tår, på grund av cellgifterna, så är min känsel i stort sett helt borta i dessa tår. Under träningspassen märker jag av det i vissa övningar, men nu har jag fått lära mig hur jag kan fokusera balansen till andra delar av fötterna. Jättespännande. Det kan hända att mitt lymföden i höger arm också har påverkats positivt av yogan. Är inte helt säker ännu. Det har inte blivit sämre i alla fall och rörligheten i armen har blivit bättre! Min sjukgymnast säger att det är bra med den här typen av träning, så det är bara att köra på.
 
Tycker att mitt mentala mående definitivt har blivit bättre av yogan. Att under 2 x 1,5 timme per vecka bara fokusera inåt eller sudda ut tankarna i huvudet helt har varit otroligt bra för mig. Egen tid utan en massa onödigt "brus" från omgivningen som tar energi.
 
Hur ska vi se till att 2017 blir då? Jag tänker börja pyssla om mig själv lite mer. Fortsätta med yogan, gå ut och röra på mig, träffa vänner, fortsätta aktivt gå tonåringen på nerverna och äta god mat. Har jag tur blir det två resor också - till Dublin i juni där vi ska se Aerosmith och sedan förhoppningsvis hälsa på vänner i Los Angeles senare under sommaren. Rekonstruktion?........jag vet inte...Vi får se.
 
Må gott och sköt om er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela