supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Slarvigt

Publicerad 2016-09-06 21:21:00 i Allmänt,

 
Fick en hälsning idag från en kollega  - en kollega som behandlas för återfall av bröstcancer just nu. Det var "ren tur" att de hittade de små metastaserna i hennes bröst i samband med en annan undersökning. "Tur". Är det "tur" eller "slump" eller.....jag vet inte. Det är klart att det var tur eftersom hon nu får all behandling man kan tänka sig. Hon har tydligen en otroligt snygg peruk men väldigt trötta ögon.
 
En snygg peruk är inte att förakta! Har man varit med om att tappa allt eller det mesta av sitt kroppshår, svälla upp av kortison och knappt känna igen sin egen spegelbild vet man att en snygg peruk faktiskt kan locka fram ett försiktigt leende vissa trötta dagar. Man kan också ta ut svängarna och skaffa sig en peruk likt en sagoprincessa, för att man alltid varit nyfiken på hur man skulle se ut i något helt annat än sitt-vanliga-jag-hår. Göra något ball av en period man måste ta sig igenom ibland i flera dagar i sträck utan att känna att man har något att fnittra om. Jag känner såna sköna kvinnor. Det lockar också fram ett leende. Vissa kämpar i det tysta, dag för dag, för att bli friska. Andra öppnar upp och släpper in. I perioder känns det som om alla jag känner i sin tur känner någon som......ni vet. I perioder är det ganska tyst. Vi vet inte vilka de är - de som finns i vår närhet som kämpar.
 
Det är lite slarvigt att inte göra det man kan med små medel för att påverka någons dag till något lite bättre. När kvinnan i beiga kläder stannade på parkeringen med skakande kropp efter att nästan ha kört på mig så skrek och svor jag inte åt henne. Inuti mitt eget huvud gjorde jag det, men jag kom lixom av mig när jag såg hur dåligt hon mådde. Jag är glad för det.
 
Jag känner någon som var på uppföljande mammografi idag. Jag känner också någon som ska dit om 2,5 vecka. Den någon är jag. Fram till dess ska jag inte slarva. Jag ska krama min tonåring trots att hon stretar emot, le mot mina nära och inte reta upp mig på strunt. Jag ska äta gott, dricka minst ett glas vin i närtid, lära mig något nytt och köra lite för snabbt. Jag kommer säkert på något mer också ;)
 

Kommentarer

Postat av: Syster

Publicerad 2016-09-06 22:20:00

Älskar dig 👭

Svar: Och jag dig i massor! <3
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela