supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Vad är viktigt?

Publicerad 2016-08-11 22:44:00 i Allmänt,

 
Ni som läser den här bloggen har antingen cancer, har haft, känner någon som har eller har haft eller har något slags allmänt medmänskligt intresse av hur det är att ha varit i närkontakt med sjukdomen. Antar jag... Det jag skriver är sånt som åker runt i mitt eget huvud eller något som jag hör nämnda kategorier personer prata om - sådant som jag tycker är lite intressant.
 
En fråga som man som erfaren cancermänniska kan få av och till är om man har kommit till någon slags insikt......något högre medvetande om vad som egentligen är viktigt? Typ. Jag väntar fortfarande på att den där strålen av ljus från ovan ska komma och slå mig i någon slags tacksamhet över att jag lever. Strålen (insikten) gör att jag drabbas av en ödmjukhet inför tillvaron och därmed aldrig mer känner ett behov av att säga att någon är "en idiot" eller bli irriterad över att jag har punktering eller att lunchrestaurangen bara serverar ointressant mat för cirka 100 kronor tallriken. Har. Inte. Hänt. Ännu.
 
Att ha genomlidit cancerbehandling ÄR INTE samma sak som att bli frälst, religiös, få en uppenbarelse eller vad man nu kallar det! Det är att få ett antal månader och år satta på paus för både dig själv och dina närstående - ingenting annat! Du lär dig hantera en jävla massa begränsningar, smärta, medicinering, schemaläggning av en massa besök, stirrande blickar, ångest och funderande över VARFÖR JAAAG! Om något så känner jag att jag blivit än mer irriterad över människor som gnäller över skitsaker. Orkar inte lyssna. Orkar inte engagera mig och än mindre komma med något slags till synes intresserat svar. Lös problemet! Parkera någon annanstans!
 
Sådärja - det kändes skönt :)

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2016-08-11 23:53:21

Ha, ha, klockrent inlägg! Jag skriver under varje ord!

Svar: Att vara verbalt "labil" kan vara förlösande ibland ;)
Jeanette

Postat av: Camilla

Publicerad 2016-08-16 14:20:12

:D Precis så är det! Märker jag sållar ganska mycket just nu med vilka jag vill prata med och INTE prata med...orka lägga energi på vissa gnällsaker...näää!
Puss på dig <3

Svar: Jag känner samma sak. Det är nästan skönast att vara på jobbet då man ska vara professionell och känslorna kan vara i lådan :) Även gnället måste man hantera på ett schysst sätt då.
Jeanette

Postat av: Carina

Publicerad 2016-08-16 21:50:41

Så bra skrivet. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Tack för att du sätter ord på sådant som är lite "tabu";)

Svar: Tack själv! Det är först när orden kommer ut munnen på ett eller annat sätt som man oftast upptäcker att man inte är ensam!
Jeanette

Postat av: Siv Nyhlander

Publicerad 2016-08-18 22:37:53

Håller helt med dig. Jag har omvärderat en hel del och har svårt för gnäll om småsaker. Kram/Siv

Svar: Skönt att höra att man inte är ensam. Ibland märker jag hur jag glider iväg i mina egna tankar när jag hamnar i situationer som präglas av gnäll. Hoppas att det inte syns utanpå för man vill ju inte verka arrogant eller otrevlig. De flesta har ju ändå ett visst behov av hälsosamt vardagsgnäll :) Kram tillbaka!
Jeanette

Postat av: Else

Publicerad 2016-10-29 21:06:44

Så befriande att läsa! Håller med till 100%. Människor kämpar för sina liv, medan andra inte tycks ha större bekymmer än lite skit på golvet och gör stor affär av det. En del människor är aldrig nöjda med någonting. Det klagas på allt och alla. Jag har valt bort dem som bara stjäl energi.

Hittade precis din blogg i mitt letande efter biverkningar av Exemestan. Gillar ditt sätt att skriva. Jag fortsätter läsa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela