supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Tillbaka till vardagen

Publicerad 2016-08-04 14:49:21 i Allmänt,

 
Det är näst sista dagen på min semester nu. Regnet öser ner, men det gör inget, känns ganska mysigt. Huset är tomt så när på en trött tonåring i källaren som har huvudvärk.
 
Under hösten hade jag nog behövt vara sjukskriven på del av tiden. Det känns i kroppen att jag är trött trots fem veckors ledighet. Min högra arm har spökat med mig också. Tål uppenbarligen inte drag. Pratade med min sjukgymnast om varför det händer - att armen sväller upp, blir röd och värker så att man vill rycka loss den? Alla tecken på inflammation på grund av att jag haft armen i drag, i närheten av en bordsfläkt eller i vägen för AC:n i bilen. Hon kunde inte svara på det mer än att lymfsystemet har blivit knas efter operationen och övrig behandling. Mitt lymfödem i armen har gått ner till viss del om man bortser från förra veckans tillfälliga elände. Förra året behövde jag inte ha "stödstrumpan" på mig varje dag, men nu pirrar det i armen eller handen så snart jag är utan ett par timmar. Det är ok. Är ganska van vid det här laget. Kommer det att vara så här för alltid? Det kunde sjukgymnasten inte heller svara på.
 
Min "elefantarm" och mina avdomnade tår kanske kommer att vara en ständig påminnelse om vad jag varit med om. Konstigt nog får jag tillbaka känslen i tårna när jag gör Qi Gong och en timme efteråt. Måste bli bättre på att göra det..
 
På måndag är det tillbaka till vardagen, men fram till dess ska jag njuta av ledigheten och just nu tystnaden här hemma. Ha en skön helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela