supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Motion och hälsa

Publicerad 2016-08-12 14:11:00 i Allmänt,

 
Att inte eländesgoogla har både min läkare och de sjuksköterskor som brytt sig om mig varit noga med att påpeka. Ibland har jag gjort som de sagt och ibland inte... För cirka tio år sedan var jag en flitig idrottare. Har tränat både gymnastik och simning sedan jag var liten och när jag var drygt 20 kom jag i kontakt med karate. Där blev jag fast i flera år. Efter karatekarriären har jag fuskat mig genom livet med promenader, cykling och gympass med jämna mellanrum. Har haft bra kondition och inte vägt för mycket. Det var då det.
 
Nu sitter jag fast i soffan med drygt tio kilo för mycket på kroppen. "Det är bara kött"....visst...och jag är inte ohälsosamt överviktig. Trots det får jag dåligt samvete när jag läser artiklar som den jag tagit med här eftersom jag säkert gör för lite för att ta hand om mig optimalt, för lite för att jobba aktivt med att förebygga att jag blir sjuk igen. Om jag skulle få tillbaka cancern en tredje gång får jag skylla mig själv då? Skuldkänslor ska man inte hålla på med - jag vet, men jag har mina dagar och stunder när jag slår mig själv i huvudet över att jag just nu är jäkligt lat.
 
Jag vill hitta något som jag tycker är åtminstone liiiite kul. Funderar på yoga. Behöver lugn och ro och mindfulness i mitt liv, inte någon vältrimmad hurtbulle utan underhudsfett som står och skriker åt mig och 15 andra överviktiga, slappa tanter till musik. Behöver pepp! Pepp, pepp, pepp!
 
http://www.svd.se/forskare-har-kartlagt-den-optimala-traningsdosen-17-timmar

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2016-08-16 14:24:42

10 kilo plus sen förra sommaren...blääääääää jävla medicin jävla lathet jävla hormonobalans jävla klimakterie....SÅ nu kräkte vi lite, sorry! :) Jag har provat lite yoga i olika former gillar det jättemycket! Just nu försöker jag ta mig i kragen och börja röra mig igen, får ju i alla fall försöka minska de där jäkla kilona...ska göra diep lambå operation till vintern kanske en ide att vara lite i form då eller!? kraaaam <3

Svar: Jag sneglar på ett par jeans jag har liggande i garderoben som jag SKULLE KUNNA få på mig om.....Varför plågar man sig så? De ryker i helgen :) Kanske lägger jag dem i en annan garderob och gör yoga ett tag :) Kram
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela