supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Att göra eller inte göra?

Publicerad 2016-08-09 20:00:50 i Allmänt,

 
Känner att jag måste börja närma mig tankarna på rekonstruktion eller åtminstone att fixa till mitt 18 centimeter långa operationsärr där mitt högra bröst satt tidigare. Ärret är knöligt och snirkligt som en åsnestig. Mot ryggen, bakom min högra armhåla, är det hud som hänger löst, som skulle kunna användas vid ett "nybygge" av ett bröst. Nu blev det ju inte så eftersom man tog bort så mycket vävnad från min högra sida att man kan inte fylla upp den hud som finns kvar med något. Huden är för tunn och skulle inte hålla. Ska jag få en ny bröstliknande skapelse måste man ta fett och hud från min mage. Det blir en ganska stor operation och skulle innebära ett antal veckors sjukskrivning och värktabletter. Är inte riktigt sugen på det ännu.... Samtidigt är det bökigt att känna att jag inte kan klä mig som jag vill utan vill alltid tänka på att mitt fula ärr inte syns i uringningen eller ha en tröja utan ärm så att mitt lösa skinn under armen hänger synligt... Det är väl egentligen inte en stor grej, men lite störande är det ändå. Måste fundera vidare. Tips någon?

Kommentarer

Postat av: Camilla

Publicerad 2016-08-16 14:28:00

Jag har varit på plastik i Malmö och träffat läkaren för diep lambå...har tvekat lääääänge om jag verkligen ville göra detta men nu har jag bestämt mig att det ska jag. Jag ska ändå ta bort mitt andra bröst så tycker att då kan de lika gärna fixa till båda eftersom jag ändå ska sövas etc. Gillar egentligen inte alls tanken på operation igen men känner att varje sommar blir jag knäpp på att inget sitter bra i klädväg och bikini så nu får det ske ändå....lite scary är det ju men nä jag har bestämt mig och står i kö för operationstid! Wish me luck!

Svar: Oj - du ska ta bort det andra också. Ja, ska du ändå vara sövd kanske det är ett bra tillfälle att göra det. Jag tvekar fortfarande och funderar på varför..tror mest att det är dränen, värken, tabletterna och sjuskrivningen efteråt som inte känns superkul. Vi är nog alla lite sjukhus-less. Kunna klä sig utan en massa rappel vore så klart skönt! Håller tummarna att du får tid när du är redo och att allt går jättebra! <3
Jeanette

Postat av: Camilla

Publicerad 2016-08-17 09:05:48

Ja jag ska ju det, har ju den trevliga BRCA2 genen så äggstockar och äggledare har redan rykt och de tycker det är lika bra ta andra bröstet också även om risken är minskad ganska rejält nu och jag känner också vad ska jag ha kvar det för, lika bra bli av med den risken också så ja då kan man lika gärna fixa båda....och fett på magen lider man ju ingen brist på så det räcker ju till två tuttar - och lite till! :D haha TACK TACK <3

Svar: Jaaa blä. Vad ska man säga. Man gör det man måste. Måste nog ta mig en seriös funderare också.. Jag förstår på ditt sätt att resonera att det inte handlar så mycket om brösten som "kvinnliga attribut" utan mer att det är opraktiskt med kläder etc. Jag känner samma sak (om det nu är så du känner!). Orkar inte hålla på med att dra till en BH som sticker upp eller hänger fel eller en protes som åkt på snedden eller att välja bort kläder för att u-ringningen inte är särskilt smickrande... Spännande att höra om nästa steg för dig. Kram
Jeanette

Postat av: Camilla

Publicerad 2016-08-18 11:27:46

Nä det handlar faktiskt inte så mycket om "brösten" så som du säger såklart lite gör det väl kanske innerst inne eller njä jag skiter nog mest i det på det sättet. Absolut mest för kläder och det opraktiska och att hela tiden anpassa kläder till hur det ser ut och aldrig hitta en BH som är hundra som inte kostar skjortan så ja mest om det faktiskt. Hade hellre varit av med båda och helt platt än bara ha ett som nu faktiskt för jag stör mig på att bara ha ett. Ja jag uppdaterar dig gärna om vad som händer :) kramiz

Svar: Jag blir ärligt talat mer och mer störd av den opraktiska delen ju längre tiden går. Ggggrr!
Jeanette

Postat av: Else

Publicerad 2016-10-29 21:15:50

Jag gjorde en dubbelsidig DIEP-lambå i Malmö i början av 2015. Vill bara tala om att det inte är så hemskt och smärtsamt som man föreställer sig. Är så glad att jag gjorde detta, en sån skillnad att ha bröst att stoppa i BH:n. Läs gärna om hur det går till och titta på mina bilder. https://elseh.wordpress.com/behandlingar/rekonstruktion-diep-lamba/

Svar: Tack för att du delar med dig! Jag klarade inte riktigt av att titta på alla bilderna, men när jag skrållade ner mot slutet måste jag säga att det såg otroligt fint ut! Det du beskriver om att en del görs med lokalbedövning och att man själv ska ta blodförtunnande i låret gör mig svag. Att säga att jag har sprutskräck är en underdrift...Fortfarande långt från säker hur jag vill göra. Hoppas allt är bra med dig! /Jeanette
Jeanette

Postat av: Else

Publicerad 2017-01-09 07:18:56

Det är ju bara bröstvårtorna de gör med lokalbedövning, flera månader senare, och där har man ändå ingen känsel, så det var verkligen ingenting alls. Du kanske inte ens känner något behov av bröstvårtor när du kommit så långt. :-) Vad gäller sprutorna vill jag bara säga att det är alltid lättare att sticka sig själv än att låta någon annan göra det. Dessa nålar är så tunna så du märker dem inte.

Svar: Tack för att du delar med dig. Det är trots de fakta du beskriver svårt för mig att beskriva för någon annan exakt hur mycket ångest det är för mig med nålar. De har till och med skrivit in i min journal att jag ska få "generöst med lugnande" inför blodprover.... Jag är stark och "duktig" när det gäller andra saker dock :)
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela