supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Försöker andas

Publicerad 2015-05-03 16:29:00 i Allmänt,

 
 
Det är fyra dagar sedan jag skrev något. Fyra dagar som varit allt annat än händelselösa. Vart ska jag börja? Söndag idag, igår lördag, före det fredag och dessförinnan torsdag. Dagen innan det var det onsdag och stora konsertdagen för On The Mend. Det är väl där jag ska börja så klart. På onsdagen.
 
Jag jobbade på förmiddagen vilket var vansinnigt korkat eftersom jag var någon helt annanstans i huvudet hela tiden, nämligen på Guitars där konserten skulle hållas. När klockan var elva på förmiddagen och jag hade pratat med en massa människor på jobbet om konserten och hur det kändes och om det skulle bli roligt och så vidare, så kände jag hur det började bli svårt att andas. I samma stund som jag lämnade jobbet insåg jag att jag hade glömt bort en av låttexterna och att jag inte hade låten i telefonen så att jag kunde lyssna på den. Det var kört! Måste ringa Mats och be att han hjälper mig med det. När jag hörde hans röst kom tårarna. Jag kunde varken andas eller prata och han förstod så klart ingenting. Han föreslog att vi skulle träffas på en musikaffär så skulle han hjälpa mig, men när jag kom dit kunde jag inte förmå mig att gå in. Jag stod utanför och lät tårarna rinna fritt. När han kom ut förstod han fortfarande ingenting, men jag sa bra att jag måste åka hem. Klarar inte av att träffa eller prata med någon mer just då. Cykelturen hem kändes lång och jag bara längtade fter att få stänga in mig. Allt prat om On The Mend och min cancer och vad som har hänt det här senaste året blev för mycket för mig. Allt kom så nära och det kändes som om jag hade alla människor i ansiktet på mig. Det var inte så - men panik är panik. När jag kom hem la jag mig på sängen och blundade. Efter en timme hade andningen kommit tillbaka. Jag började kunna lyssna på låten jag hade tappat texten till och insåg att det var lugnt.
 
 
 Kvällen för On The Mend konserten blev fantastisk! Jag har fortfarande svårt att beskriva i ord det som skedde den kvällen. Allt fungerade! Det var nästan slutsålt - drygt 200 personer kom för att delta. Flera av sjuksköterskorna från onkologens dagvård kom dit. Tur att jag sprang ihop med dem innan jag skulle upp på scenen! Hade jag sett dem i publiken hade jag nog inte klarat av att sjunga. Utan dem hade jag blivit tokig under behandlingstiden, något jag också berättade för dem efter jag hade sjungit min låt From Can to Can't. Backstage bytte raskt de 17 olika banden plats för att den som skulle på scenen nästa gång skulle ta sig fram utan strul. Vår konfrencier Ingela styrde upp kvällen och höll ihop programmet så att allt gick i lås. Vad ska man säga om en kväll med fantastiska musiker och vänner och familj fulla publiken? Mållös. Hoppas att vi fortsätter sälja både skivor och produkter så att vi kan skänka en massa pengar till Cancerfonden, CancerRehabfonden och Hjältarnas Hus längre fram. Maken har redan nu tankar på fortsättning på projektet vilket både känns roligt och lite jobbigt. Allt har kretsat runt On The Mend nu en tid och det gör att jag tänker mer på att jag har haft cancer än vad jag gjorde innan projektets topp körde igång. Svårt att släppa tankarna på vad som varit. Måste hitta ett sätt att separera projektet från min sjukdom.
 
Torsdagen var en dvala. Vi hade två vänner från Norrbotten boende hos oss natten mellan onsdag - torsdag, men de såg inte mycket av oss. Det var i alla fall jättemysigt att ha dem här även om de som sagt fick lov att "klara sig själva" hela tiden. På torsdag kväll började jag känna mig illamående och tänkte först att det säkert bara var lättare utmattning. Icke då. Det var magsjuka! Hela natten gick åt till att springa mellan sängen och toan och hela fredagen blev sängläge. Fy blä. Där får man för att man delar vattenflaska med allehanda musiker/småbarnsföräldrar backstage och kramas till höger och vänster.
 
Vad gjorde vi igår? Hade besök som hastigast av två kamrater och slappade. Maken åkte iväg och filmade inför en video med ett av On The Mend banden medan jag var hemma och låg och låg och låg.
 
Idag har jag varit småirriterad över skitsaker som att ungarna och maken inte plockar bort och torkar efter sig, att det saknas en sladd från platsen där den borde ligga och att jag inte får vara ifred. Surkärring. Varför? Vi tog vårt pick och pack i alla fall och åkte ut till havet. Vid havet blir jag snäll.
 
Trots allt positivt som hänt runt projektet tror jag att jag behöver Mindfullness, lugn och ro och lite händelselös tillvaro ett tag nu. Hur ordnar man det?
 

Kommentarer

Postat av: cicki wallin

Publicerad 2015-05-03 18:17:42

Det är helt fantastiskt att du klarat av detta. Och att det gick så bra. Nu måste du ge dig själv lite lugn och ro. Har beställt skivan ser fram emot att få höra alla låtar.

Svar: En vecka till på Frötuna Gård skulle inte sitta helt fel. Hänger du med? ;) P.S Vi la skivan på brevlådan igår!
Jeanette

Postat av: Camilla Paleologou

Publicerad 2015-05-04 09:41:06

Ååh vilka dagar du haft! Det är inte så konstigt kanske att du påminns så mycket om vad du gått igenom när allt blir så nära....jag kan släppa saker och lunka på "som vanligt" ett tag men sen dyker det alltid upp något som påminner en vad man haft...det är det jobbiga i detta. Vi kommer ju såklart aldrig att glömma man hoppas bara att det bleknar lite med tiden! <3
Jaha din tur att gå igenom magsjukan...urk hoppas jag inte smittade dig med allt mitt "skitsnack" sist haha

Försök nu ta lite tid och ta hand om dig och slappna av! (vet ju hur lätt det är ;)
Här har helgen gått i 15 års fest/kalas för dottern och jag är heeeeeelt slut idag!
KRAM <3

Svar: Ja just ja - du kanske smittade mig med allt "skitsnack" hit & dit! Vore inte det nåt ;)Visst kommer det alltid att finnas en del av en som undrar och räds ett eventuellt återfall, men jag brukar också vara bra på att inte tänka på det som varit. Tror att det varit en överdos av "cancerkopplingar" ett tag nu. 15-årskalas......vi kanske behöver en vilovecka i Grekland både du & jag - typ NU :)

Stor kram tebax!
Jeanette

Postat av: Gunilla

Publicerad 2015-05-04 12:11:04

helt normala reaktioner tycker jag! Och det gick ju vägen hela konserten! Magsjukan var ju lite onödig dock😜 Kom nu ihåg att pusta ut, och vara stolt över vad ni har gjort! Puss o kram på er!

Svar: Tack Gugge - ja det där med magsjukan blev ju lite platt fall. Nu tittar vi på filmningen och försöker känna in hur det kändes. Stolta är vi! :)
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela