supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Själva fan med minnen

Publicerad 2015-03-20 17:16:00 i Allmänt,

 
Igår kväll pratade dottern sprudlande glatt om att det är fem dagar kvar............FEEEEEEM DAGAR KVAR till att vi åker ner till Stockholm och ser två av hennes favoritband spela på Fryshuset. Lyckliga, gurglande ljud som aldrig tog slut. Å andra sidan skulle hon döööööö om hon fick träffa någon av de läderklädda, seriöst tatuerade unga männen - dö på ett positivt sätt såklart. Älskar tonåringar. De är bara känslor. De har inte eller känner känslor - de ÄR känslor. Mitt i mitt iakttagande av allt lyckligt skuttande slog det mig att det var länge sedan jag fick Herceptinbehandling... Borde det inte vara nästa vecka? Gulp! Minnet av en kallelse till min läkare flimrade framför ögonen på mig och jag tog mig till köket till "den viktiga pappershögen". Måndag klockan tio. Det innebär att jag alltså ska ta prover som läkaren hinner få svar på innan besöket. Måste ringa dagvården IDAG och få komma och ta proverna IDAG. Fan också att man ska vara som en guldfisk.
 
Det är klart att sköterskorna ordnade så att jag kunde komma idag och att jag inte behöver någon läkartid om proverna är bra - då får jag gå direkt till behandling på måndag eftermiddag. De är bara bäst. 
 
Klockan två satt jag i min stol på Dagvården med en fryskloss tryckt mot venporten. Eftersom jag kom på idag att jag behövde ta prover typ direkt så hann jag inte förbehandla mig med ett bäbis(embla)plåster för att bedöva stället de sticker in nålen. Fryskloss fungerar lika bra! Blicken började vandra över lokalen för att kolla om jag kände någon. Då såg jag henne några stolar bort - en kvinna i min ålder med långt hår. En av sköterskorna satt nära henne och pratade och hade sin hand på kvinnans arm. Jag kände igen de papper sköterskan höll i. Information om cellgifter. Information om biverkningar. Om peruker. Om smärtlindring och information om medicinering mot illamående. Kvinnans ögon tittade fokuserat på sköterskan. Hon blinkade knappt. Rädslan i hennes blick var påtaglig.
 
På ett ögonblick var mitt lugn som bortblåst. Igenkännandet och minnena överföll mig med full kraft. Jag var hon. Hon var jag. Jag ville gå dit och sitta bredvid henne jag också. Säga att det kommer att gå bra. Säga att cellgifter inte känns som flytande eld i dina blodådror. I det ögonblick hon befann sig i precis där och då finns ingen tröst att få. Det värsta har hänt och det finns ingen väg förbi det som måste ske. Du vet att en tid av någonting du inte har en aning om hur det kommer att bli väntar, och det enda du kan känna är rädsla och hjälplöshet. Du tittar på sköterskan som håller sin hand på din arm och litar på det hon säger även om du knappt hör ett ord. Du försöker se tapper ut men orkar inte riktigt.
 
Väl hemma tappade jag upp ett bad och funderade över dagen hittills. Mina frusna leder har tinat och jag har torkat mina tårar. Tänker fortfarande på kvinnan på dagvården med det långa håret och hoppas innerligt att allt kommer att gå bra.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-20 17:57:47

Fint sagt. Kram på dig.

Svar: Tack <3
Jeanette

Postat av: Maria Stenman

Publicerad 2015-03-20 19:06:58

Hej, det är första gången jag tittar in på din blogg. Tack för att du delar med dig! 👣💌

Svar: Tack för de orden Maria! Dagar som idag kommer orden ut av sig själva.
Jeanette

Postat av: Eva

Publicerad 2015-03-20 19:07:22

Hoppas hon slängde en blick åt ditt håll och kunde tanka lite mod av din utstrålning.

Svar: Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gick dit när sköterskan var klar med sin information. Jag vet att jag hade uppskattat om någon medpatient hade kommit fram den första cellgiftsdagen och bara sagt hej. Nästa gång!
Jeanette

Postat av: Angéla

Publicerad 2015-03-20 19:16:10

Tack för att du ser och sätter ord på livet.

Svar: Ibland berörs man utan att vara beredd. Jag har sett väldigt sjuka människor på onkologens dagvård, unga till synes starka och glada och gamla tillfreds med vad ödet bär med sig. Hon idag var så nära mig att det inte gick att "ducka". Hon åkte rakt in i hjärtat. Fuck cancer!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela