supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Gegga

Publicerad 2015-03-06 21:27:00 i Allmänt,

Det är säkert fruktansvärt jobbigt att leva med en människa som har upplevt cancer. När jag var nere på Frötuna gård pratade vi i gruppen mycket om vilken frånvaro av stöd det är för våra anhöriga. De förväntas finnas där som starka stöttepelare utan att ha några egna behov. Våra behov förväntas alltid sättas först och med självklarhet - varje dag. Ibland brister det. Den lugna fasaden krackilerar och ångesten sipprar ut. Den är ful och kladdig och inte alls väluppfostrad. Den sliter och river och kräks över allt den kommer åt. Ett litet ord eller två, som till exempel "förhöjda levervärden", kan orsaka timmar av gegga. Det verkar som om vi behöver en urladdning någon gång då och då, min man och jag. När härdsmältan är över är utmattningen total men något typ av lugn finns i kroppen. Ett bedrägligt lugn.
 
På tisdag gör jag ultraljud av levern för att utesluta metastaser. Det är klart att det inte kommer att vara någonting äckligt där - det är bara kärringlever - lite normal fettansamling. Förhoppningsvis får jag svar ganska snabbt efter ultraljudet så att man kan börja andas igen. Det ska tamefan alltid vara nåt man ska måsta oroa sig för!

Kommentarer

Postat av: Anne-lie

Publicerad 2015-03-07 22:35:00

Det är klart att det kommer vara en bild av levern på en kvinna i sina bästa år (27) Som njutit av livet! skämt och sido, det här kunde du fått slippa! Men det är bra du blir kollad ordentligt nu men denna "väntan", och man borde få veta svaret samma dag. Det kommer gå bra. Puss å kram

Svar: Tack! Jo, väntan är värst. Klart det kommer att gå bra.
Jeanette

Postat av: Camilla

Publicerad 2015-03-09 11:26:26

Vet exakt hur det känns! På min ettårskontroll i november fick jag också provsvar förhöjda levervärden och de ökade vid varje ny provtagning....mådde konstigt i hela kroppen etc. då rullar maskineriet igång..Akut DT för att utesluta metastaser, nya prover, har nog aldrig mått så dåligt som de dagarna innan jag fick besked att ALLT såg bra ut....men det fortsatte med hepatitprover på mig och hela familjen, massa blodprover...men till slut gick värdena ner av sig själv och de konstaterade bara att det var något de inte kunde förklara...en infektion i kroppen eller något. Helt slut efter den pärsen kan jag säga så jag vet hur jobbigt det är. Hjärnan går på högvarv. Sen är det ju inte säkert man hade reagerat om man inte tagit proverna just då eller hur...sånt kan säkert hända utan att man vet om det i vanliga fall, men det är väl samtidigt tur de har kolla på en får man väl säga! Lycka till det kommer gå jättebra! <3

Svar: Tack för dina ord Camilla! Jo visst är det tur att de har koll på oss även om det ibland känns som om man bara ville vila från allt som har med provtagning - väntan - resultat och allt där emellan. Det har varit samma sak för mig med successivt förhöjda värden från gång till gång. Känslan i kroppen är att allt kommer att vara ok, men man är ju ändå som ett daller på insidan. Tack igen!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela