supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Igenkännande

Publicerad 2015-06-10 20:17:00 i Allmänt,

Jag gick fram och presenterade mig för henne idag - hon som tar de fantastiska bilderna som hon lägger ut på sin blogg, hon som också har haft bröstcancer och dessutom bor i Umeå. När hon stod där under sitt glada paraply tyckte jag att jag kände igen henne från hennes Facebookbild från när hon gillat något som vi skrivit om On The Mend. Hon hade skrivit en kommentar som talade om att vi hade varit med om ungefär samma sak och att hon också bloggade. Efter att ha tittat i hennes blogg kände jag att det var en person jag gärna skulle vilja träffa. Så gjorde vi det idag. Efter att ha sagt "hej, visst har du en blogg?" och berättat att jag var Jeanette i projektet On The Mend så kom den där långa kramen som känns helt naturlig mellan två människor som oss. Hon är trött och sliten i kroppen och ögonen glittrar inte - orkar inte. Det var så sent som i april som hon var färdig med strålbehandlingen. Precis som jag så har hon tagit sig igenom processen "på egen hand" - har inte riktigt velat eller orkat eller .....typ så.....kunnat motivera sig till att bara prata för att prata med en kurator eller psykolog.
 
Jag ville inte sluta prata med henne. Det är många gånger det som händer när man träffar en person som varit med om "samma sak". En fd kollega från Arbetsförmedlingen kom fram och ville prata med mig och undrade hur jag mådde när hon och jag stod där. Jag ville att han skulle gå. Ville inte prata med honom just nu. Han gick. Några minuter senare kom en fd rektorskollega fram och ville samma sak. Ville inte prata med henne heller. Hon gick också. Samtalet med henne var viktigare.
 
Det är väl självklart så att alla bröstcancertanterochtjejer inte är likadana eller känner eller reagerar eller mår likadant. Självklart! Det är ändå någonting som får oss att skippa de där första sjutton trevande stegen i vänskapskopplingen och gå på kärnan. Vi finns för varandra på ett äkta sätt även om vissa av oss kanske inte kommer att bli bästa vänner för evigt.
 
Att träffa henne idag gjorde att jag än en gång insåg hur fantastisk kroppen ändå är på att klara av en massa skit som stoppas i den. Jag mår fysiskt bra idag bortsett från avdomnade tår, slemhinnor som inte funkar och lite annat småpyssel - men i det stora hela så mår jag fysiskt bra. Önskar bara att huvudet kunde läka också. Jag hävdar med en dåres bestämdhet - när jag mår bra - att cancern inte ska få ta mer energi av mig. Jag är frisk och tänker inte grotta ner mig i "tänk om"... Tydigen är det så att jag inte kan bestämma över mitt eget psyke hela tiden utan att det hör till att trilla ner i diket med jämna mellanrum.
 
Jag är på väg upp igen. Snart så!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-12 13:16:56

Jeanette. Går in på din blogg och läser. Och får tacksamhetens tårar i ögonvrån. Kände och tänkt precis detsamma! Sa det just i morse till en person! Det där om skippat 'småprat', igenkänningen och särskilt att känna förståelse o bli bemött. Att du inte räds säga' jaha, du har den sämsta sorten', typ.... Sånt som en liksom undviker för det är svårt för omgivningen att hantera liksom...trots att det bara är min Sanna verklighet med allt vad det kan och innebär. Det gladde mig oerhört och betyder mycket att du tog stegen fram så jag fick möta dig!
/Varm kram Sylvia

Svar: Och jag dig! En gräsplätt, en filt och kanske en termos kaffe eller nåt inom kort och ett stilla samtal ser jag framför mig. Stor kram till dig så hör vi av varandra!
Jeanette

Postat av: Siv

Publicerad 2015-09-18 17:06:05

Hej
Saknar dina inlägg med det finns säkert något skäl till att de upphört. Jag har också bröstcancer och opererat bort båda brösten och gått igenom allt som du gjort men bara några månader senare min operation var 10 nov -15 och det har varit mig till stor hjälp att läsa hur det varit för dig och få en uppfattning om vad som väntar eftersom. Vill bara tacka dig för att du varit så flitig att skriva och säga att jag saknar det.
En varm hälsning till dig från mig/Siv

Svar: Hej Siv! Det borde vara ca åtta månader sedan din operation och du kanske är igång med cytostatika eller strålning? Ja - det blev en lång paus i skrivandet, men nu har jag bestämt mig för att börja om. Tack för dina fina ord och jag hoppas verkligen att du tar steg för steg med bra hjälp från vården och nära och kära. Ha en fin sommar <3
Jeanette

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-19 19:01:53

Hej igen! ser när jag läser vad jag skrev, att jag var nog inte riktigt okej.. operationen var 10 nov 2014, inte 15, dvs ca 6 mån efter dig. Det hjälpte mig väldigt mycket att läsa om vad som väntade och min resa har varit ganska lika din förutom att mina tumörer var hormonkänsliga så nu äter jag anti- östrogener och och ska göra det ett antal år. Biverkningarna är inte att leka med men hellre det än att få tillbaka eländet. Jobbar nu efter många om o men 75% och just nu räcker det för mig. Dålig ork och tål inte stress så bra. Glad att du börjar om och jag hoppas verkligen att du mår bättre nu. Ha en skön sommar, Kram /Siv

Svar: Hej! Jag hade både hormonkänsliga och HER2-tumörer så jag äter också östrogentabletter. Det var samma sak förra gången jag var sjuk och då mådde jag mycket sämre av dem - var väldigt låg och orkeslös. Nu verkar man ha hittat bättre läkemedel som inte knäcker en totalt, även om jag känner av att jag är mer låg än utan tabletterna. Håller dock med dig - det är bara att äta dem så länge det krävs för att minska risken att få tillbaka eländet! Sköt om dig!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela