supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Sista kvällen

Publicerad 2015-02-26 21:46:00 i Allmänt,

Jag är egentligen för trött för att skriva nu, men känner ändå för att plita ner några rader. Den här veckan har varit helt fantastisk - full av egen tid, reflektion och bra aktiviteter. Några av deltagarna i gruppen är jag övertygad om att jag kommer att fortsätta ha kontakt med, medan andra inte. Det innebär inte att jag inte har tyckt om alla i gruppen - för det har jag - men livet är väl på det sättet, att vissa människor "försvinner" från ens radar när den fysiska närheten inte längre finns.
 
Idag har vi haft gruppsamtal, ätit en massa gott och haft rätt mycket egen tid. Har hunnit basta i den otroligt mysiga spa-anläggningen och faktiskt badat i den 15-gradiga utomhuspoolen mellan bastusvängarna. Det var inte varmt. Inte ett dugg varmt faktiskt. Skrik-kallt om jag ska vara helt ärlig. Trots det - ganska skönt. Körde Qi Gong idag också och det var så kul att tio personer dök upp och ville delta. Ska fortsätta hålla i Qi Gongandet när jag kommer hem!
 
Underhållningen som skulle vara på Frötuna ikväll hade skrivit fel datum i sin kalender så hon trodde inte att det var förrän nästa torsdag. Det gjorde inget. Vi satt kvar efter middagen i mindre grupper och bara pratade och skrattade. Många av oss är förundrade över hur ett rum fyllt av cancerpatienter eller f.d. cancerpatienter kan framkalla så vansinnigt lite ångest och så många skratt. Man skulle ju kunna tro att vi har gått omkring här på gården som håglösa cancer-ångest-zoombier och skrikit ut vår frustration tillsammans, men så har det inte varit. Visst har vi pratat om jobbiga och smärtsamma saker vi varit med om, som människor som sluppit drabbas av cancer inte kan förstå, men vi har gjort det på ett sätt som många av oss tycker har bidragit till ett nytt lugn och nyfunnen styrka.
 
I morgon bitti ses vi i Orangeriet för en sista mindfulnessmeditation, utvärderar veckan och åker tillbaka - var och en för sig - till våra vanliga liv. Hoppas att vi alla lyckas behålla de bitar vi fått med oss under veckan, som gett oss ny kraft och klokskap, så att vi inte tillåter att vardagen äter upp oss. Min rehabilitering är viktig och mycket annat är inte lika viktigt just nu. Så är det bara. Jag kan själv förändra mina beteenden och inte vara så förbannat "duktig" hela tiden. Nu ska jag bli duktigare på att ta hand om mig. Tack CancerRehabfonden!

Kommentarer

Postat av: Kicki

Publicerad 2015-02-27 19:47:30

Klok du är, gör så, ta hand om dig själv först och främst! Vissa insikter gör vi först när livet är överjävligt av olika skäl, klyschigt tyvärr, men sant. Jag håller tummar och tår för att du ska kunna bibehålla behovet av lugn och återhämtning i lugn och ro:)
Må väl, kramar 🌻

Svar: Ibland är det svårast att ta bra hand om det man har närmast, men jag ska verkligen anstränga mig för att göra rätt mot mig själv nu. Kram
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela