supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Vilken dag är det?

Publicerad 2015-04-06 10:45:00 i Allmänt,

Hoppas på ihållande vår och sol och torra vägar och inget mer snöande och ljusa kvällar och fortsatt frisk. Blev många "och" där men det får det bli när man gör en horisontell önskelista. Fåglarna kvittrar utanför fönstret och det är bara jag som sitter i köket och är vaken. Även om det är skönt att vara ledig så märker jag att jag blir trött i huvudet av att huset är fullt med människor hela tiden. Den här helgen har dottern haft två olika kompisar sovandes hos sig vilket innebär ett massa härligt fnittrande och sena kvällar. Det är väl ändå så det ska få vara. Inte en massa måsten hela tiden. En sån här lång helg behöver man inte ens veta vilken veckodag det är. Det är bara att vara. Snart, snart, snaaart är det sommar och inga sockar på fötterna och sol och grönt gräs. Snart.
 
All födelsedagskladdkaka och allt påskgodis har gjort att vi - en av dotterns vänners mamma och jag - har bestämt att både mammor och döttrar ska åka till gymet och träna idag. Det blir inte ett trettiominuterspass utan betydligt längre. Ser faktiskt fram emot det. Det är skönt att ha plockat fram boxarhandskarna också. Mina muskler minns hur man gjorde men jag orkar ungefär en tjugondel av vad jag gjorde när jag var som mest vältränad. Jag VET att man inte ska jämföra sina prestationer i ett gym med den tid då man tränade sex pass i veckan och vägde tio kilo mindre. Men ändå...Tragiskt dålig kondis! Nu har jag ont i knäna efter tjugo minuter på löpbandet, och då har jag inte ens sprungit.....jag har promenerat snabbt och joggat lååååångsaaaaamt.
 
Tycker att jag blivit stelare i armen på den sida jag är opererad. Det känns som att det stramar mer runt ärret. Kanske inbillning, kanske inte. Det spelar egentligen ingen större roll. Bara en känsla. Mina avdomnade tår är mindre avdomnade i alla fall. Vissa stunder vissa dagar tycker jag att de känns helt normala. Har slarvat med att göra Qi Gong nu på slutet. Fy mig. Det funkar ju faktskt.
 
Börjar jobba 75% nu efter påskledigheten. Det kommer att gå bra. Känner mig pigg i kropp och huvud även om cancerdemensen är påtaglig emellanåt. Jag tappar ord. Ord som jag har kunnat i evigheter. Borta. Inte lönt att bli irriterad och frustrerad. Man får leka charader helt enkelt och ta omgivningen till hjälp. Det brukar lösa sig.

Kommentarer

Postat av: Camilla Paleologou

Publicerad 2015-04-07 09:03:39

Härligt med påskledigt men man blir som du sa lite trött i skallen ;)

Jag känner samma sak ang. träningen...fy vad man suger just nu...jag har slarvat med maten också sista tiden...urk men det är väl kanske så att man måste landa lite efteråt för det är då allt rasar lite när man varit så fokuserad under tiden. Men man kommer väl igen, hoppas jag. Just nu är jag så frustrerad för jag går och är så arg hela tiden....arg på allt och alla, det är lite jobbigt, stackars familjen får mycket skit..(skäms)
Hoppas det går över snart :)

Det där med demensen är precis så jag har det, fy farao vad man glömmer ord, var man la saker etc. haha jaja det löser väl sig sa han som sket i vasken!

Ha en härlig dag och tack för fin blogg!

/Camilla



Svar: Jag tror det gäller att vi inte har för höga krav på oss själva när det gäller prestationer osv utifrån det vi faktiskt varit med om. Sedan kanske man inte kan bete sig hur som helst mot sina nära och kära för att vi har haft cancer.....Pratade med kvinnorna som var på Frötuna samtidigt som mig om just det och vi satt nog alla och skämdes litegrann med rodnader på kinderna.... Demenshelvetet är bara att hoppas blir bättre med tiden. Tack för orden och sköt om dig :)
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela