supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Hur svårt kan det vara?

Publicerad 2015-04-07 16:34:00 i Allmänt,

Har gruvat mig länge för detta oundvikliga, men idag tog jag mod till mig och fick det gjort. Jag gick in i butiken, in i omklädningsrummet, tog av mig kläderna och provade en ny BH. Fy fan så lite snygg man är halvt naken, i dagsljus, i ett rum med speglar som visar fulheten från flera vinklar samtidigt... Ggglää. Vad gör man när cancerBH:n är urtvättad och knappt luktar fräsch längre trots tvätt? Man måste gå in i butiken, klä av sig och prova ut en ny helt enkelt.
 
Eftersom vi ska till Grekland i sommar så passade jag även på att prova en bikiniBH med samma deprimerande resultat. Tjejen som hjälpte mig förklarade att det märke som butiken har är ett tyskt märke och fabrikören har tydligen en annan syn på mode och färger än vad många skandinaviska BH-butiker önskar sig. Sedan är ju inte utbudet av märken och modeller något att hurra för i stort när det gäller BH:ar lämpade för proteser. De flesta är stora, osexiga och ser ut som den "Tant Astrid 87 år" har på sig - inte något en 50-åring som fortfarande vill känna sig sexig slinker in i. Kanske "Tant Astrid 87 år" också vill känna sig sexig...vad vet jag? Det är egentligen skandal att det inte finns fler BH-märken och modeller, till vettiga priser, att välja på för bröstcanceropererade kvinnor med tanke på hur många kvinnor per år som faktiskt drabbas!
 
Nu kom jag i alla fall hem med en ny BH och min kamrats ord klingande i öronen: "Varför ser du inte till att operera in en protes NU? Det är ju NU du är missnöjd och NU du vill må bra i din kropp?". Ja, varför gör jag inte det? Kanske för att jag tänker att om jag skulle få tillbaka cancern igen inom en kort tid så skulle jag ha utsatt min kropp för en operation i onödan, haft ont i onödan och ätit en massa piller igen - i onödan. Jag vet inte hur jag ska tänka. Vet bara att det inte är lätt att hitta kläder som passar bra, med u-ringningar som är fina men som inte visar upp mitt fula ärr på höger sida... Att visa upp mig i bikini känns främmande. Tur att jag har drygt tre månader till på mig att vänja mig vid tanken...

Kommentarer

Postat av: Åsa

Publicerad 2015-04-07 22:25:27

vilket gissel detta är,vet du vad? Ha dina " Egon" redo när du ska sola,sen vid badet i det ljuva havet så njut av dina egna tillkortakommanden,det blir skönast så.. Klart att man vill ha "boppisar" när man solar,eller inte😩mitt högra är fortfarande förminskat,folk tittar men jag tror dom förstår,eller kanske fattar..orkar inte bry mig längre,ett implantat tar den tid det tar.tror på att eran semester blir fantastisk och att solen🌞får smeka över era kroppar och själar ändå.det är ju ändå det som räknas,inbillar jag mig👍🌞

Svar: Absolut är det så man ska tänka, men vissa dagar tar "fulheten" över - speciellt i skarpt butiksljus ;) Solen och vågorna kommer att visa vad som är viktigt, det är jag också helt övertygad om :)
Jeanette

Postat av: Camilla Paleologou

Publicerad 2015-04-13 09:35:27

Hur ofta har jag inte stått i det där förbenade provrummet och försökt hitta en BH och bikini BH som sitter någorlunda snyggt och där man kan få se ut som de åren man är och inte 87 år.....hur tänker företagen när de gör de här grymt fula BH:arna? Lindex har haft en del protes BH som varit OK men vissa saker har jag tänkt ofta att jag borde ta upp med dem, för de som designar dem kan INTE ha tänkt till riktigt! Vem fanken vill ha en BH som är så urringad så det där ärret syns? och det syns direkt att man inte har ett bröst? Varför så tunna axelband så det skär in i axeln när man ska ha en protes i?
Hur tänkte de där liksom?
Ett tips är kolla efter BH:ar som har en ficka men som inte är för proteser..vissa modeller har ett litet tunt inlägg och då kan man prega in protesen där :) Samma med bikini BH, jag har hittat sådana och genast blir det snyggare OCH billigare!!! Cubus har lite fina toppar/bh med spets med ficka och inlägg(dock utan knäppe i ryggen) men det kan jag stå ut med för de sitter snyggt!
På Gekås hittade jag min bikini BH MED FICKA förra året när vi skulle till Kreta. Har även köpt någon vanlig BH och sytt dit en egen ficka!
Borde varit större utbud då vi är ganska många med samma problem liksom!

Nä om man skulle ta och skriva det där mailet till bl.a. Lindex som ändå säljer protes BH:ar utan en tanke :)
Kram på dig

Svar: Precis! ELLER så är banden så breda så att BHn ser ut som en ful tant-top.... Jag har inte orkat bry mig eller tagit mig tid att gå runt och kolla så tack för de bra tipsen - ska kolla både Lindex och Cubus lite mer noga. Det finns dessutom ett speciellt silikon-inlägg man kan köpa till bikini. Det ska jag kolla upp mer så att man kanske slipper flytta sitt inlägg mellan BH och bikini och kanske riskera at ha sönder det...huga. Om du skriver det där mejlet så är jag nyfiken på svaret så klart!
Sköt om dig och kram tillbaka!
Jeanette

Postat av: Camilla Paleologou

Publicerad 2015-04-15 14:33:53

Ska kolla upp det där med silikon inlägget faktiskt :) Jag har fått två stycken proteser faktiskt så jag kan ha ett i bikini och ett i BH om jag vill OCH mailet är ivägskickat till Lindex. Återkommer om jag får något svar! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela