supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Pyssel och knåp

Publicerad 2014-12-21 18:49:00 i Allmänt,

För en som aldrig har pysslat om sig själv speciellt mycket har det här året varit annorlunda även ur det perspektivet. Att måsta ha rutiner varje dag som handlar om att få sin kropp och ansikte i ordning innan man "kan" åk iväg någonstans har varit en ny upplevelse för mig. Innan bröstcancern har det varit påklädning, lite mascara på fransarna och iväg. Låt mig beskriva den senaste tidens pysslande efter uppstigning:
 
1. Smörja brännsår (av strålningen) med aloe vera
2. Ta piller som hjälper hud, hår och naglar att bli starka
3. Måla ögonbryn och konturer runt ögonen där fransarna tidigare satt
4. Ta på stödstrumpa på armen som förhindrar svullnad efter strålningen
5. Smörja naglar med olja för att förhindra att de lossnar
6. Ta på BH med lösbröst
7. Ta antihormonpiller (som minskar kroppens produktion av östrogen)
8. Göra Qi gong för att öka cirkulationen i mina tår utan känsel (biverkning av cytten)
 
Pppuuuh! Efter det kan man klä på sig och äta frukost. Nummer tre har jag kunnat stryka från listan nu och femman händer alltmer sällan. Nummer ett och två finns garanterat med ett par veckor till och fyran, sexan, sjuan och åttan får jag nog räkna med ett bra tag framåt. 
 
Idag har vi pysslat med julmat(jag), julbakning(dottern) och julbokföring för projektet (maken). Granen är klädd och vi är mätta i magen. Det är en skön kväll.
 

Kommentarer

Postat av: Kicki

Publicerad 2014-12-21 19:08:23

Puh, det låter lite tidsödande ska gudarna veta.....! Det går inte att relatera det du går igenom och måste vänja dig vid, även om jag verkligen försöker.....Jag önskar att du sakta får stryka punkt efter punkt, hoppas och tror att du njuter av nuet och ber att ni får en fridfull och harmoniskt jul - och ett gott nytt och fantastiskt 2015 i kontrast till ditt kämpiga 2014:)
Kram till dig du vackra, starka och inspirerande kvinna!

Svar: Det är fantastiskt ändå hur snabbt man vänjer sig vid allting även om det känns trist att behöva göra allt det där i stort sett varje dag. Vissa moment är ju så klart frivilliga för att snabba på kroppens läkning. Familjen och jag tänker ha en skön Jul och ett bubblande nytt år. Önskar detsamma till dig och de dina. Kram!
Jeanette

Postat av: josefine

Publicerad 2014-12-21 19:28:22

hej :)
ville bara kika in och önska dig en god jul & gott nytt år :) kram

Svar: Tack Josefine! Detsamma till dig - ha en härlig Jul. Kram tillbaka!
Jeanette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela