supermorsa.blogg.se

Bloggen belyser min vardag som förutom familj, jobb, vänner och att göra saker som ger energi samtidigt handlar om att leva som "frisk" efter två omgångar bröstcancer.

Förväntningar

Publicerad 2014-12-29 15:45:00 i Allmänt,

Det gäller att ha lagoma eller inga förväntningar alls på att saker kommer att överrraska "big time" på ett positivt sätt, har jag lärt mig. Varje gång jag får en gnista till förväntning på något utöver det vardagliga - som borde kunna vara inom räckhåll - så blir det alltid platt fall. Till exempel så fick vi 30 trisslotter när vi köpte våra nya fönster till huset i somras. Trettio lotter. Det borde finnas en viss liten ynka chans till att i alla fall dra in några små tusenlappar. Vi skrapade och skrapade och vann 30 kronor här och 30 kronor där, hämtade nya lotter och fortsatte på samma sätt i säkert ett par timmar. Första lotternas skrapande präglades av ett litet leende i mungipan, en liten gnista av förhoppning om att kanske vinna pengar till en weekend någonstans. Det kändes som att vi skulle vara värda det! Ödet var på vår sida! När de sista lotternas skrapande var ett faktum orkade jag knappt titta ner på resultatet. Tror att vi gick 500 kronor plus - en hyfsad matkasse alltså.
 
Idag har det gällt min sjukförsäkring. En försäkring som skulle ha kunnat gett mig 50 000 i så kallad direktersättning och kanske ett par hundratusen kronor i invaliditet för att jag förlorat en kroppsdel, dvs mitt högra bröst, och kanske också andra ersättningar. Jag hade börjat se en greklandsresa i sommar som ett lätt mål att nå, att betala bort det sista på billånet och sedan en massa bonus. Förväntansfull ringde jag försäkringsbolaget. Under telefonsamtalet, med en mycket sympatisk handläggare, började jag minnas hur jag - efter förra gången jag var sjuk - satt och tittade igenom hälsodeklarationen man skulle skicka in för att bedömas för en eventuell sjukförsäkring. Minnena av hur jag insåg att jag aldrig kommer att få en sådan beviljad blev klarare och klarare för varje minuts samtal med handläggaren. Fem år utan något som helst symptom på någonting alls... Sjyhöga månadskostnader om man på något sätt hade funnits i någon riskgrupp någonsin... Jag insåg då - för tre år sedan - att jag aldrig skulle komma ifråga för en sådan försäkring, så jag skickade aldrig in min hälsodeklaration, trots två påminnelser från försäkringsbolaget.
 
Vad är väl en resa till Grekland...den kan ju vara jättetråkig.....och jättehemsk....och värdelös...eller helt fantastisk! Vem vet - "plötsligt händer det"!
 

Kommentarer

Postat av: AnnikaJ

Publicerad 2014-12-29 19:09:07

💖

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jag är en 52-årig kvinna som lever med man och två barn - en egenproducerad tonårsdotter och en bonusdotter. Har ett bra jobb, goda vänner och en syster och föräldrar som finns för mig. Det enda molnet på min himmel är att jag haft bröstcancer två gånger sedan år 2010 och försöker nu hitta tillbaka till att leva som "frisk".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela